Pages

Sunday, January 29, 2012

Homemade satay

Hehe gatal tangan try bakar sate kt rumah.. Nak grill dalam oven cam tak challenging langsung.. Cover sket keliling tungku dapur gas dan letak jaring2 atas stove.. Sangat menyeronokkan...but cleaning part always never be fun...:(

Resepi rempah sate

3biji bawang besar
4ulas bawang putih
3inci halia
5 tbs ketumbar
2 tbs jintan putih
4 tbs lada boh
2 tbs sos tiram
1 tbs lada hitam tumbuk
3 tbs minyak
Garam * sikit je
Gula * ni byk

Bila dah blend semuanya..dh marinate pun atas daging dan ayam baru perasan saya miss nk blend serai..dan serai pun ada 2 btg je...so last resort serai tu guna masa nak sprinkle minyak dan kicap manis masa membakar je...hihi selesai masalah...:)

Oh masa dah gaulkan rempah ni pada daging dan ayam,jangan lupa taburkan gula pada perapan.. Gula tu berfungsi as tenderizer to the meat..*gula juga boleh menyebabkan daging mudah caremelize dan membentuk karbon..jgn leka time bakar nnt sate hangus, rugi je hihi*

~Resepi rempah ni saya guna 400g daging dan 500g ayam
Published with Blogger-droid v1.7.4

5 comments:

Tina Othman said... Reply to comment

wow nyums, rajinnyalah, kalau kaktina beli ke kat kajang, tak kuasa nak bakar2 ni semua

Psyche said... Reply to comment

Eton, can I be your daughter? hahaha. masak sedappp je.

ciketon fazya said... Reply to comment

@Tina Othman

k.tina, sbnrnya nk klu takat mkn berdua baik beli je...hihihi

ciketon fazya said... Reply to comment

@Psyche

kp,in that case i will become lana's grandma....hihihi

ciketon fazya said... Reply to comment
This comment has been removed by the author.