Pages

Thursday, July 7, 2011

Paruh burung dan rupa pelik

Untuk sekian kalinya entry ini berkenaan tentang tips2 membuat macaron.. saya bukan graduate pastry school, tapi tips yang saya kongsikan berdasarkan pengalaman cuba-cuba jaya dan juga aplikasi jiwa penyelidik yang selalu off dalam jiwa saya..

Kalau dalam entry lepas ada saya nyatakan tentang penyediaan meringue.. Sebab meringue adalah bahan utama dalam penyediaan macaron.. Bukanlah saya hendak mengkesampingkan (hoh perkataan apakah ini?) serbuk badam dan gula icing, tapi tanpa meringue, macaron itu bukan lah macaron (hoh frasa apa pula ini?)



bec d'oiseau' (bird's beak) meringue peak

Ok, setelah anda ada meringue yang betul, bahan-bahan lain (serbuk badam dan gula icing) hendaklah dipastikan kering dan telah diayak sekurang-kurangnya sekali.. Ini untuk mengelakkan permukaan macaron macam berjerawat pasir.. tapi kalau tak mau ayak pun terpulang lah.. Saya  mengambil berat soal ketepatan nisbah bahan.. jadi saya ayak serbuk almond dan gula icing secara berasingan.. masa buat awal-awal dulu saya campur kedua-duanya baru ayak.. tapi saya dapat gula icing tertapis lebih banyak berbanding serbuk badam.. maka sekarang saya ayak berasingan dan kemudian barulah dicampurkan.. kontra mencampurkan kemudian begini mungkin menyebabakan bahan kering kembali berketul dan nanti macaron berpotensi berjerawat batu.. Tapi sekiranya bahan kering ni betul2 kering, Insyaallah tak jadi ketulan..:)

Bila bahan kering dicampurkan dengan meringue, teknik menggaul atau istilahnya macaronage perlu diambil kira.. Kalau terlebih gaul adunan macaron mungkin suka berpegangan tangan, tapi kalau kurang gaul lain pula jadinya..
skirt senget sebelah, tetiba ada rupa pelik sket

Setengah macaron bakers kata adunan macaron seharus flow macam magma gunung berapi.. huhu saya tak pasti sbb tak pernah tengok magma gunung berapi.. tapi apa yang saya boleh kongsikan, jika lepas anda pipe macaron, puncaknya tak mau leper-leper dan bila bakar jadi rupa pelik macam kat atas ni, maknanya macaron anda kurang gaul lah...hehe..

Lain-lain tips, sila rujuk ;

2 comments:

Psyche said... Reply to comment

pada pendapat saya, yang Arif, jiwa penyelidik kamu tidak off. Cuma fokus penyelidikan kamu yang berlainan. Kalau bab2 masakan, kamu memang tip top kan, buat penyelidikan 5 hari 5 malam pun tak pe kan? hehe.
I like. =)

ciketon fazya said... Reply to comment

@Psyche

haha 5 hari 5 malam..haha
klu penyelidikan menjadi, rasa fun lah.. kalau tak jadi in the bin lah..hehe

myfreecopyright.com registered & protected