Pages

Saturday, March 31, 2012

Macaron ; Italian method



Menyiapkan macaron selalu ada roller coaster ride feeling... Walaupun dah banyak kali buat tapi debarannya masih sama, kekecewaannya lebih lagi kalau tak jadi...huhu

Saya pengguna french method yg setia  sbb saya ni kategori malas nk prepare air gula.. Saya malas bertunggu tangga kat stove sambil pegang digital termometer tunggu sampai air gula bersuhu 120degree celcius pastu nak kena lari2 pula ke stand mixer (saya agak orang yg gula italian method ni ada induction cooker kat sebelah mixer) untuk tuang pada telur dan teruskan memukul telur dan air gula tadi sampai stiff peak dan meringue sejuk.

Tapi walaupun leceh, tapi ia berbaloi untuk anda yang gatal tangan suka overmix meringue dan bhn keringnya sbb meringue itali ini lebih stabil kerana jaringan proteinnya dah 'masak' oleh air gula panas tadi...

Resepi yang saya guna menggunakan ratio seperti berikut ;

1 bahagian putih telur

1.35 bahagian gula kastor

0.33 bahagian air

1.35 bahagian badam kisar

1.35 bahagian gula aising

Sekiranya putih telur 50g, semua bahagian tu kena didarabkan dengan 50 juga. Jadi ;

50g putih telur

67.5g gula kastor

16.7g air

67.5g badam kisar halus

67.5g gula aising

Sediakan loyang yg di alas parchment paper dan pnskan oven 160 degree

Masukkan putih telur dalam mixing bowl dan mula kan memukulnya pada kelajuan sederhana minima. Dalam waktu itu sediakan sugar syrup. Cairkan gula kastor dengan air sehingga suhu 120degree.

Setelah sugar syrup mencapai suhu dikehendaki tuang ke dalam putih telur yang sedang dipukul. Berhati2 semasa menuang kerana air gula sangat panas!

Naikkan kelajuan memukul sehingga meringue mencapai kosistensi soft peak.

Letakkan pewarna gel dan pukul lagi sehingga stiff peak.

Meringue bertanduk

Masukkan bhn kering ( badam dan gula aising), gaul dalam bentuk kaup balik. Sodokkan penggaul sehingga dasar mangkuk dan naikkan ke atas. Ulang gerakan begitu sampai semua bhn kering dan meringue sebati. Adunan harus mengalir bak lava gunung berapi cheeeewah!

Paipkan adunan dan tunggu ia kering. Dah kering ( kering tu sampai pgg lapisan luarnya macam dah crispy) barulah bakar. Loyang kat kedudukan tengah api bawah dan suhu 160-170 degree celcius.

Bakar lebih kurang 12-15 min. Setelah masak biar seketika atas loyang untuk biarkan feet nya stabil..macaron yg masak sempurna sangat mudah ditanggalkan dari kertas.


Kalau malas buat anda boleh order dari saya juga.. Boleh refer harga terkini Macaron Chocville

Oh ya pilihan warna dan perisa filling boleh rujuk di sini

Untuk yang menyambut hari2 bahagia, saya ada buat juga macaron sebagai doorgift :)

Published with Blogger-droid v2.0.4

0 comments:

myfreecopyright.com registered & protected