Pages

Monday, August 19, 2013

Tips macaron 6 : Keringkan dulu sebelum bakar

Assalamualaikum wbt

Sudah sekian lama tak share tip buat macaron.. haha sebenarnya apa2 tips pun dah lama tak share.. so sementara mood ada ni laju2 update blog..

Kalau tuan puan yang google cara buat macaron mesti akan jumpa frasa ' keringkan dulu macaron sebelum dibakar'.. Proses pengeringan ni bagi saya adalah mesti.. haha sebab pernah masa malas, saya terus masuk oven adunan yang baru dipaipkan... End up macaron tu pecah macam gunung berapi..tsk tsk tsk...:'(

Kering macam manakah? Kering tu macam kulit kita dry dok dalam aircond.. seriusly as dry as that.. klu kita sentuh surface tu takde lekit langsung.. then baru pop into oven 12min suhu 160-170 degree celcius. Atas alasan macaron ini, kalau hari hujan, jawapannya? DON'T BAKE MACARON!

Abes kalau dah masa dah suntuk ada orang order nak buat camna? Bukan lah tak boleh buat langsung, tapi kegagalan at your own risk ok...haha.. macam saya sebut di atas, macaron mesti kering macam kulit kena aircond.. so solutionnya ialah aircond...:).. bagi yang takde aircond, memang sedih.. tapi ada satu cara lain yang saya guna dulu before aircond installation, turn on oven, buka pintunya letak baking tray nearby, so udara panas tu mengeringkan macaron..

Ada beza tak antara kering dengan aircond dengan kering dengan oven?of cos ada beza, terutamanya tukang bakarnya.. satu boleh bersejuk2 sambil tunggu masa bakar, satu lagi panas nak nanges...haha

Selamat mencuba buat macaron

Pics:
1. Macaron kering guna aircond
2. Macaron kering guna udara oven

2 comments:

Chempaka Merah said... Reply to comment

kalau gitu makton kena mintak En Zul upgrade ekon jd 2.0hp la gamaknya. kalau tak, ranap la macaron makton. hahaha..

ciketon fazya said... Reply to comment

@Chempaka Merah
kena ekon gajah gaknya...haha

myfreecopyright.com registered & protected