Pages

Friday, July 6, 2012

Bahulu lapis

Assalamualaikum wbt semua. Jom tea break sambil bahulu lapis. Oh suppose bahulu ni digulung kan? Tapi adalah orang tak berapa pandai nak gulung pandai2 tukar jadi lapis *toleh tengok orang lain ~ ada ke?*

Saya tak plan pun buat bahulu. Memandangkan saya ada dateline order doorgift macaron untuk majlis Rakan Jihad Bisnes Dewan Perdagangan Islam Msia (Putrajaya) dan beberapa order individu weekend ni. So gigih la mengasingkan egg white and yolk. Elok sebiji, dua biji, tiga biji terasing. Masuk yang keempat elok la seluruh yolk tu termasuk dalam bekas egg white. Hah!mood ke laut terus!...

Tapi ting!!!!!! Idea datang. Saya grease kan loyang 8x8inc dgn parchment paper masukkan empat2 biji telur tadi dalam mixing bowl, bersama 80g gula castor, kemudian dipukul sampai kembang. Masukkan 1tbs vanila esen dan pukul lagi. Setelah adunan kembang almost double dan warna kuning pucat, masukkan 90g tepung yang telah diayak. Masukkan perlahan2 sedikit demi sedikit dan digaul secara kaup balik. Tuang adunan dalam loyang dan bakar selama 20-25, 165°c. Bila bahulu masak, kuarkan dari oven dan terus terbalikkan atas parchment paper yang lain sapukan jem yang anda suka. Saya tekak tradisional so saya letak jem nanas.

Tips ;
Kalau tak mahu bahulu melekat kat parchment paper, lepas grease kan, ayak lapisan nipis tepung baru letak bahulu batter.

P/s : saya berpendapat bahulu suppose takda buttery taste (kecuali dari kesan grease loyang ja) , a bit crusty tapi bahulu gulung kebelakangan ini soft like swissroll dan tak tahan lama. Dah dua kali raya ayah saya beli ditempat yang biasa dia belikan masa saya sekolah dulu.. Tapi dua-dua tahun bahulu gulungnya macam basi. Tak boleh nak iklan kat husband kuih kegemaran saya...:(

Published with Blogger-droid v2.0.6

0 comments:

myfreecopyright.com registered & protected