Pages

Thursday, October 22, 2009

Pembenihan duit

Seperti biasa setiap hari saya akan review blog2 yang saya list kan bila ada update...[unless saya jatuh cinta sangat dgn tuan punya blog dan sentiasa review wpun takde update...hehe].. So hari ni saya baca Siti Sifir

Ape yang Puan Cik Siti Sifir buat tu sama cam ape mak saya buat.. Mmg dari dulu [ zaman saya kanak2 until now pun] ma saya akan kumpul duit2 syiling yang dijumpai di atas meja, dalam poket seluar ayah saya yang hendak dicuci [ni bukan takat syiling, kertas kaler2 pun selalu] dan juga hasil duit2 yang terjatuh tapi malas dikutip oleh anak2... Semua syiling2 ni ma saya akan masukkan tabung dan ada beberapa kawasan yang mempunyai tabung syiling ni di rumah saya... Masa tabung tu bergemerincing, semua orang buat bodo je terhadap tabung tu.. [sbb isinya ntah beberapa sen je].. tapi setelah iramanya bunyi nak tak nak je banyak la yang mengaku tabung tu tabung dia... [sengal tul anak2 neh]...

Habit yang ditunjukkan oleh ma saya sedikit sebanyak memberi pengaruh untuk saya contohi... so skang saya dah kumpul duit syiling juga... ada satu ketika saya short duit tahap gile2.. sampai dah terguna dah portion duit yang saya nak anta kat mak ayah saya kat kampung... maka saya pun duduk mengira syiling2 saya tu... huhu akhirnya saya dapat anta sebanyak RM204 kepada mak ayah saya dan semuanya ada hasil duit syiling yang saya kumpul tu...huhu gembira... [huhu ngam2 gitu pun nak gembira ke???]

Sebenarnya penting juga untuk kite maintain ada pembenihan duit [bahasa bomohnya IBU DUIT.. huhu] macam ni.. sekurang-kurang ada juga bantuan disaat kesesakan poket yang melampau-lampau... dalam masa yang sama kena pikirkan jugalah cara nak mempelbagaikan sumber pendapatan..tapi yang paling penting jgn lupe BERSYUKUR.... [saya selalu lupe..huhu]

p/s #1: Sikit-sikit lama2 kan jadi bukit.. kalau takde seposen takkan cukup seribu...hehe

0 comments:

myfreecopyright.com registered & protected