Pages

Tuesday, November 29, 2011

Homemade salted chicken eggs

Kawan saya bilang, " memandangkan makannya pun bukan selalu, lebih untung lagi senang beli dari membuatnya"


Hehe saya setuju, cuma pengalaman membuatnya secara homemade itu priceless!! Hehe i'm probably homemade food freak!..LOL..Pada saya membuatnya juga senang cuma nak tunggu boleh makan seperti yg dikehendaki tu lebih kurang dua ke tiga miggu..


Haha telur masin tu lah yang saya kerjakan..tapi pakai telur ayam.. Kuningnya less lemak, dan putihnya less masin..

Nah ini resepi kalau mau try sendiri mengeram telur masin;

Resepi telur masin
Didihkan air. Masukkan garam sehingga garam tidak boleh larut dalam air berkenaan. Biarkan larutan garam sejuk
Susun telur dalam balang. Tuangkan air larutan garam yg telah sejuk ke dlm balang berkenaan. Biarkan telur terendam sepenuhnya selama 2-3 minggu.
Setelah 2-3minggu rebus telur berkenaan.
*telur masin saya usianya 2 weeks plus

Saya hanya buat tiga biji telur masin.. kawan saya bilang " gila! tunggu lama-lama buatnya cuma tiga biji"

2 comments:

Dr Singa said... Reply to comment

balang awak kecik eh?
muat 3 bijik telor je eh...?

ciketon fazya said... Reply to comment

@DrSinga


kita nk try2 je..hehe..
*kawan kita kata seb bukan 2 biji je sambil sengih2..siot!*

myfreecopyright.com registered & protected