Pages

Showing posts with label homemade. Show all posts
Showing posts with label homemade. Show all posts

Wednesday, February 10, 2016

Nasi Briyani dan Kambing Briyani Chocville

Assalamulaikum wbt

Sejak dah senang nak dapat supply lamb shank ni, ala-ala rajin pulak nak masak lamb shank. Kali ni kita cuba masak briyani.

Sebenarnya tak pernah belajar beriya-iya masak briyani, tapi kalau ikut keluarga sebelah ayah saya, kebanyakkan memang pandai masak briyani. Hihi so kita cuba lah try test, mudahan-mudahan tersangkut sikit bakat masak briyani :)


Untuk masak keseluruhan komponen nasi briyani ni saya mulakan dengan masak kambing briyani dulu. Sebab nasinya nanti akan dimasak dengan  campuran rempah yang sama pada kambing.

Resepi Kambing Briyani

1.5kg lamb shank - boleh ganti bahagian kambing yang lain
3 sudu besar minyak sapi
3 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
4 inci halia
2 pokok daun sup
2 pokok daun ketumbar
2 pokok daun bawang
segenggam daun pudina
4 biji lada merah/ lada hijau
100g rempah briyani - boleh ganti dengan rempah kurma kalau tak jumpa rempah briyani
3 biji tomato - dicincang dadu/ blend
4 sudu besar gula merah halus - adjust ikut kemanisan yang disukai
1 sudu besar garam - adjust ikut rasa

Bersihkan kambing dan rebus dalam periuk tekanan sehingga empuk. Asingkan daging dengan air rebusan
Kisarkan bawang besar, bawang putih, halia, daun-daun, dan lada
Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan minyak sapi. Tumiskan bahan kisar yang di atas
Tumis sehingga minyak terbit (pecah minyak) dan kemudian masukkan rempah briyani
Sambung menumis sehingga rempah masak sedikit dan masukkan kambing
Gaul rata kambing bersama bahan tumisan, masukkan tomato dan sedikit air rebusan kambing
Biarkan renih sehingga tumisan sebati dengan daging - masa ni ambil 1/2 cup campuran rempah tumis untuk memasak nasi
Untuk lauk kambing briyani teruskan dimasak sehingga kuah memekat, masukkan garam dan gula untuk perasa

Resepi Nasi Briyani

2 cawan beras basmathi
1 batang kayu manis
1 bunga lawang
2-3 biji buah pelaga
2-3 kuntum cengkih
1 sudu besar minyak sapi
1/2 cup campuran rempah masak kambing briyani
2 cawan suku air rebusan kambing
1/4 cawan susu sejat
sebiji bawang besar - digoreng
gajus dan kismis

Rendam beras basmathi selama 1/2 jam dan ditoskan
Tumiskan kayu manis, cengkih, bunga lawang, buah pelaga menggunakan minyak sapi
Masukkan  beras, gaul beras dalam periuk sehingga lutsinar
Masukkan rempah kambing briyani, air dan susu sejat. Gaul dengan beras dan sambung masak nasi seperti biasa menggunakan rice cooker.
Setelah nasi masak, masukkan bawang goreng, gajus dan kismis. Boleh tambah juga hirisan daun ktumbar dan daun pudina jika suka.
Resepi authentic ada letak safron, saya lupa letak safron :'(

Resepi Salsa Timun Tomato

1 biji timun
1 biji tomato
1 biji lada
Garam dan gula secukup rasa
1 sudu besar perahan lemon

Resepi salsa seperti dalam resepi Nasi Arab Chocville yang lalu, tapi saya copy kan di sini juga untuk mudah merujuk resepi :)

Bila dah siap semua, bolehlah nom nom nom.. kalau masak untuk mertua mesti boleh jadi menantu kesayangan ^_^


Wednesday, January 13, 2016

Resepi Stew Kambing ( Lamb stew)

Assalamualaikum wbt

Errrrr macam dah boring pulak nak mention keberhabukan blog ni bila buat entry post. Walaubagaimana pun kita counter lah keboringan ini dengan resepi stew kambing. Almaklumlah kan, banyak puan-puan kan selalu #cookingismytheraphy hehe. Maka untuk terapi, makan kambing nak-nak lamb shank memang la syurga dunia :)

Resepi stew kambing ni kami makan bersama Nasi Pilaf. Nak sebut nasi arab macam nervous lak kalau orang tanya originalitinya arab belah mana. Tapi dari segi rasa ada sikit-sikit sama dengan nasi arab (Nasi Mandy)  kerana ada beberapa rempahnya hampir sama.

Saya gunakan
1.5kg kambing
4 cawan beras

 Kambing dicuci bersih dan disalut nipis dengan tepung gandum


 Gorengkan sebentar kambing tadi. Tak perlu empuk, cukup sekadar luarnya brown

Daging kambing yang telah selesai digoreng diketepikan seketika


 Rempah ratus

1 sudu kecil ketumbar
1 sudu kecil jintan putih

Ketumbar dan jintan putih di sangai dan ditumbuk atau blend kering halus. Boleh tambah paprika kalau nak warna kemerahan

Kayu manis, cengkih , buah pelaga, daun salam dan limau kering masuk saja dlm campuran stew tak perlu di sangai.

 Bahan tumis wangi (Mire poix : baca meer-pwah)

2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 batang (bahagian akar) daun bawang
2 batang ( bahagian akar ) daun sup
2 batang ( bahagian akar) daun ketumbar - dalam gambar ni daun ketumbar tu tersimpul rapi :p
2 biji lada hijau
Sebiji lobak
Sebiji kentang
2 biji setengah tomato

Semuanya dihiris dan ditumis. Mula-mula tumis bawang2 dan sayuran berubi dulu. Kemudian masukkan yang lain kecuali tomato.


Mirepoix yang telah ditumis. Masukkan bahan-bahan rempah dan gaul sebati

Masukkan kambing yang telah digoreng tadi, masukkan tomato hiris

 Masukkan air sehingga menutupi keseluruhan daging kambing

 Masak sehingga periuk tekanan membunyikan wisel. Biasanya mula berbunyi dalam sejam. Boleh biar lama sket ( sekitar 1 jam 30 min ) supaya daging kambing tu lembut dan mudah tanggal dari tulang :D

Kalau ada periuk tekanan Noxxa lagi bertambah mudah (tapi saya tidak tahu caranya  dan timing kerana tiada periuk berkenaan), tapi kalau periuk tekanan Giant atau periuk cap buaya made in Thailand pun boleh :D

Perasakan dengan garam setelah penutup periuk dibuka

Untuk masak nasi
4 cawan beras Basmathi - rendam 10 minit dan toskan semua air rendaman
4 cawan air sup stew - kalau pekat sangat guna (2 cawan stew + 2cawan air)
1 sudu besar garam - kurang jika stew telah diletak garam

Masak nasi seperti biasa menggunakan periuk nasi. Bila dah 'cook' boleh la nom nom nom nom nom

Salsa timun
1 biji timun
1 biji tomato
1 biji lada
Garam dan gula secukup rasa
1 sudu besar perahan lemon

Hiris semua sayuran dan perasakan dengan garam, gula dan air lemon

Jika yang gemar ada sambal

5 biji lada merah
10 biji cili api
1 gengam daun ketumbar
1 biji tomato
garam dan gula secukup rasa
1 sudu besar jus lemon
3/4 cawan air stew

Blend semua dan sedia dimakan

Ok dah lengkap resepi stew kambing dengan nasi 'arab'. Jadi hujung minggu nanti boleh la cuba ok. Kalau yang nak memikat mertua pun boleh refer resepi ni. Tapi kalau takut bakal mak mertua tak makan kambing, gantilah dengan ayam ( adjust juga timing memasak kerana ayam cepat masak) :D

Monday, March 16, 2015

Aiskrim kelapa Sangkaya

Bismillahirrahmanirrahim

Kuasa media sosial ni buat kita kepingin je kan bila tengok newsfeed. Zaman macam-macam makanan ada, salah satunya yang buat rasa termimpi-mimpi ialah ais krim kelapa Sangkaya. Tahap kepingin tu sampai try buat sendirilah...hahaha

Kira banyak kali la bercita-cita nak pergi mencuba Sangkaya ni kat Damansara Uptown, tapi kalau nak pergi dari Dengkil ni rasa bercinta sangat, jadi bila tahu Sangkaya ada di 7th Putrajaya Hot Air Ballon 2015 gigih jugak la mencari...yeay

Resepi Sangkaya Homemade ( Resepi dari youtube channel Rin Silpachai)

200ml santan ( satu kotak)
1 biji air kelapa - asingkan isi
150g gula - saya guna 50g gula melaka, 100g gula putih
1 helai daun pandan
1 biji putih telur
100g heavy cream

Panaskan santan, air kelapa, daun pandan dan 100g gula (gula melaka + gla putih)
Biarkan sejuk seketika, masukkan baki gula ( 50g gula putih) ke dalam putih telur. Gaulkan di atas kukuskan air seketika sehingga suhu 65c atau panas sikit dari suhu badan kita.
Pukul campuran putih telur sehingga kental ( meringue)
Pukul heavy cream sehingga kental dan campurkan dengan meringue putih telur.
Masukkan cream meringue ke dalam air kelapa santan. Sejukkan dalam freezer.

Tips ;

Jika tiada ice cream maker simpan sejuk dalam mangkuk stainless steel
Kira-kira 2-3 jam sekali gaul dengan whisk
Simpan freezer sehingga jadi ice cream

Verdict ;

Saya personally rasa Sangkaya tu sedap dan agak fresh rasanya bila hari panas-panas. Tapi husband saya cakap dia lebih suka saya eh suka yang saya buat. Jadi kalau yang nak mencuba, sila lah :)

Sunday, March 1, 2015

Ganache karamel masin ( salted caramel ganache)

Assalamualaikum wbt

Hai hari ni paksa lagi diri keluar dari rasa malas dan perasaan tak de idea dan terus menaip. Kali ni saya sambung dengan resepi ganache karamel. Selepas beberapa entry paksaan ni nanti mungkin kita boleh gabungkan kesemuanya menjadi sebiji kek... hihi harap-harap kan.

Kali ini resepi ganache karamel yang biasa saya letak pada kek. Ada yang kata membuat ganache karamel ni leceh. Ya betul, saya pun rasa leceh masa mula-mula buat dulu. Tapi alah bisa tegal biasa. Jadi step yang dikongsikan ini adalah cara yang paling simple dan insyaallah jadi dengan izin Allah.

Resepi ganache karamel masin

100g krim
60g coklat putih

Cairkan bersama dengan kaedah double boil.

150g gula kastor
30g butter
1 tsp penuh garam

Cairkan gula sehingga bertukar warna keperangan. Hati-hati sebab gula karamel tersangat panas
Masukkan coklat dan krim. Gaul menggunakan whisk
Masukkan butter dan diakhiri dengan garam
Biarkan sejuk dan dah boleh jilat sudu...yeay

Tips:

1. Guna api perlahan untuk cairkan gula. Elak gula menjadi berbuih sebab nanti rasanya pahit.
2. HATI-HATI! Gula yang mencair sangat panas
3. Elak menuang krim sejuk ke atas karamel, krim sejuk menyebabkan karamel menjadi ketulan.
4. Sebaik-baiknya kuali yang khas untuk membuat sos karamel. Kuali ikan dan ayam tidak digalakkan.
5. Kalau lebih suka pekat ( ganache), lebihkan coklat. Kalau nak cair ( berbentuk sos) lebihkan krim.

SELAMAT MENCUBA :)

Saturday, February 28, 2015

Kek vanilla mudah tanpa ovalette

Assalamualaikum wbt

Bismillahirrahmanirrahim

Hai semua, sebab lama sangat tak update blog, so 1st entry setelah lama menghilang ni dengan kek span tanpa ovalette

Kebanyakan resepi Chocville menggunakan resepi kek span tanpa ovalette ni. Tapi untuk lain-lain jenis kek, kita olah lah campuran nya sikit-sikit. Kenapa saya tak guna ovalette dalam kek sebab nak mengurangkan unsur-unsur pengawet atau bahan-bahan penambah ( additive) dalam kek. Bagi yang nak tahu lebih lanjut tentang ovalette, blog aku.zack ada penerangan panjang lebar tentang ovalette.

Kek span vanilla

5 biji telur A
150g gula kastor
125g tepung gandum -di ayak
80g butter dicairkan
1tsp vanilla

1. Pukul telur + gula + vanilla sehingga kembang

2. Masukkan tepung dan dikaup balik sebati

3. Masukkan butter cair dan kaup balik sehingga sebati

4. Masukkan ke dalam loyang 8 inci - saya guna 2 loyang, setiap satu 300g

5. Bakar dalam suhu 180c selama 30-35min. Pastikan oven di panaskan 10min sebelum memasukkan kek

6. Sejukkan kek sebelum dihias atau dimakan hehe

Mudahkan? Untuk olahan kepada perasa-perasa lain nanti akan disambung di entry seterusnya. Haha rasa nervous nak tulis panjang-panjang sebab lama sangat tak blogging :p

Jumpa lagi insyaallah, assalamualaikum

Wednesday, February 20, 2013

Wordless wednesday : menguji rasa kek Macadamia Butterscotch

Sebelum membuat untuk kucingorengemok hari tu sangat nervous.. memang masuk mimpi.. Sampai saya hold announcement ttg kek ini sampai dapat feedback...hihi

Kali ni saya buat small version 4" uneven square, 500g cake untuk rasa sendiri..sebelum open untuk order besar2.. suami saya cakap sedap, dia ulang kali suruh suapkan (munpel).. Saya rasa ...... haha malu je tau puji kek buatan diri sendiri...

Enjoy the pics... nak sambung buat macaron org sebelum cuaca mendung :)

Sunday, February 17, 2013

Hari meroti ; Chicken floss roll

 Roti penuh kasih sayang.. corak tengah2 pun bentuk love.. tapi suami ai kata ' bentuk love ke, bukan bentuk le coq sportiv?...grrrr!

 Roti benggali..Gluten chain yang mempersonakan.. haha ini semua poyo!


Disebabkan durian dah hujung2 musim kita main2 CSI benda lain pulak lah.. Kang tunjuk gambar durian crepe pun bosan  plak..dah la kedekut resepi 5 tepung..haha

Sekian lama ai tinggalkan seni pembuatan roti ni.. hihi hasil dari pergi belajar dgn cikgu cina..tapi sebab cikgu tu dulu pelat2, lupa plak nama dia so bermula minggu lepas mula lah balik meroti.. Sebenarnya lebih kepada revision resepi dulu.. Alhamdulillah menjadi, tapi roti chicken floss roll ni inspired by mamazieza..cikgu cina tak ajar bentuk spiral, dia ajar buat bentuk bun..  Tapi sebabkan akak belum gi blajar pun ngan mamzieza, maka rupa roti ini amatlah amatur sekali..haha..

Setakat ini belum buka untuk jualan ya..Nanti dah cantik meletup2 saya war2kan supaya korang beli..haha

Friday, July 20, 2012

Menu ramadhan #2 : Burger with beef patties top with sauted mushroom smear with cauliflower sauce

Assalamualaikum wbt
Hihi sebelum mood nk update menu ramadhan ke laut baik la mulakan sekarang...haha.. Padahal tadi dah moody jap sbb blog tetiba tertukar jadi koinoichi.info... Apesal ntah.. Maybe nk iklan suh tukar domain berbayar kot.. Maybe la..tapi mak cam tak kuasa je..

Ok menu ramadhan #2 ialah beef patties top with sauted mushroom and smear with cauliflower sauce.. Haha nama suka nak bagi panjang dua marhalah tau..

Tapi kali ni burger tak fully homemade macam hari tu la sbb rotinya roti beli.. So resepi hari saya ceritakan tentang resepi patties dan saucenya aja ya..

Resepi patties

400g daging cincang
11/2 tsp garam
2-3tsp black pepper
Daun bawang lebih kurang setengah genggam
Dua biji lada dimayang halus
Sebiji telur
2tbs minyak zaitun

Campurkan semua dan gaul sampai sekata.
Timbang kepada bahagian yang sama, dibulat2 kan dam dileperkan.
Panaskan pan atau panini grill sampai betul2 panas.
Griskan dgn minyak - sedikit sahaja
Letak patties atas pan.
Pan sear sampai kedua2 permukaan kelihatan browning caramelized.

Cauliflower sauce

Sebiji bawang
Semangkuk kecil bunga cauliflower (ambil bhgn bunganya sahaja.omit batangnya)
2tbs butter
11/2 tbs tepung gandum
500ml air
1/3cawan krim - boleh guna susu sejat
Garam
Blackpepper

Tumis bawang,  masukkan cauliflower dan air.
Biar sampai didih dan kisar guna hand blender.- kalau guna blender biasa sejukkan sekejap ye.
Gunakan pan goreng patties tadi masukkan butter dan tepung. Goreng tepung sampai sebati ngan butter dan masukkan cauliflower yg dan blend tadi.
Kacau sehingga mendidih dan pekat. Tambah air sedikit jika terlalu kental.
Masukkan krim, perlahankan api.
Season kan dengan garam dan blackpepper.

Sauted mushroom

Semangkuk shimeiji mushroom
Semangkuk cendawan tiram
11/2 tbs butter
Garam

Panaskan pan
Masukkan mushroom dan biar atas pan sehingga ada yg kelihatan kecoklatan.
Masukkan butter dan season dengan garam.

Bila semua elemen dah siap just assemble burger ikut kesukaan masing2..hihi.. Oh jangan lupa tomato potong ok.. Kang tak makan sayur suami kita akan bebel2 sedikit. Kalau nk rasa lemak lagi boleh tmbah cheese tp sebab lemak kt badan kami dah banyak kami tak letak cheese..hihi.. Tapi since homemade patties ni padat, sebiji burger pun dah sangat kenyang walaupun resepi ni dapat 4-5 keping quarter pound patties..:)

p/s : kalau tak letak daun bawang dan cili dalam patties tu pun takpe.

Kalau nak try uli roti sendiri, resepi rotinya di sini

Published with Blogger-droid v2.0.6

Friday, July 6, 2012

Bahulu lapis

Assalamualaikum wbt semua. Jom tea break sambil bahulu lapis. Oh suppose bahulu ni digulung kan? Tapi adalah orang tak berapa pandai nak gulung pandai2 tukar jadi lapis *toleh tengok orang lain ~ ada ke?*

Saya tak plan pun buat bahulu. Memandangkan saya ada dateline order doorgift macaron untuk majlis Rakan Jihad Bisnes Dewan Perdagangan Islam Msia (Putrajaya) dan beberapa order individu weekend ni. So gigih la mengasingkan egg white and yolk. Elok sebiji, dua biji, tiga biji terasing. Masuk yang keempat elok la seluruh yolk tu termasuk dalam bekas egg white. Hah!mood ke laut terus!...

Tapi ting!!!!!! Idea datang. Saya grease kan loyang 8x8inc dgn parchment paper masukkan empat2 biji telur tadi dalam mixing bowl, bersama 80g gula castor, kemudian dipukul sampai kembang. Masukkan 1tbs vanila esen dan pukul lagi. Setelah adunan kembang almost double dan warna kuning pucat, masukkan 90g tepung yang telah diayak. Masukkan perlahan2 sedikit demi sedikit dan digaul secara kaup balik. Tuang adunan dalam loyang dan bakar selama 20-25, 165°c. Bila bahulu masak, kuarkan dari oven dan terus terbalikkan atas parchment paper yang lain sapukan jem yang anda suka. Saya tekak tradisional so saya letak jem nanas.

Tips ;
Kalau tak mahu bahulu melekat kat parchment paper, lepas grease kan, ayak lapisan nipis tepung baru letak bahulu batter.

P/s : saya berpendapat bahulu suppose takda buttery taste (kecuali dari kesan grease loyang ja) , a bit crusty tapi bahulu gulung kebelakangan ini soft like swissroll dan tak tahan lama. Dah dua kali raya ayah saya beli ditempat yang biasa dia belikan masa saya sekolah dulu.. Tapi dua-dua tahun bahulu gulungnya macam basi. Tak boleh nak iklan kat husband kuih kegemaran saya...:(

Published with Blogger-droid v2.0.6

Tuesday, July 3, 2012

Frozen mango yogurt

Both of us memang penggemar ice cream tegar... Kemunculan tutti fruiti kat Cyberjaya tu memang macam benda paling menggembirakan... Hihi tp TF tu mengempiskan wallet uolls.. So kena la cari satu alternatif buat ice cream sendiri...:)

Hihi tapi since saya takde ice cream maker (kelip2 mata pada berkenaan).. So frozen mango yogurt ni dihasilkan dengan bantuan blender...hihi

::Resepi::
Isi dua biji mangga (dipotong dadu dan di frozenkan semalaman)
250g plain yogurt
2sudu kecil susu pekat manis * boleh diganti dgn madu

Blend semuanya sekali sampai smooth.
Boleh mkn straight lepas blend atau simpan dulu.

Suhu sejuk buah yang frozen tu akan hold tekstur jd mcm cream dan xrunny... Tp klu nak buat minum2 tak payah frozen kan pun boleh.. Cuma klu nk freezekan dari teksture runny tu, ice cream yg terhasil kurang smooth ada crystal2 ice.. Boleh juga tukar dgn buah2an lain, tp amount gula/madu/susu pekat manis tu adjust ikut selera masing2 yeh..

Ok selamat mencuba semua :)

P/s : modalnya 1/4 dari harga 1 tub kecik TF

Published with Blogger-droid v2.0.6

Thursday, June 28, 2012

Hidangan penyelamat

Hihi whenever i don't have any idea what to cook, the safers choices are between Nasi Ayam or Nasi Lemak.


My husband said " i can't accept the reason you don't have any idea wat to cook since you religously watched AFC and TLC "


Published with Blogger-droid v2.0.4

Saturday, June 23, 2012

Sorbet limau nipis

Hihi hari ini cerita masih berkisar tentang kegunaan battery operated mini beater.. Semalam saya gunakan ia dalam proses pembikinan sorbet limau nipis..


Resepi sorbet limau nipis saya guna resepi ini. Tapi saya separuhkan resepi sbb saya tak mau over confident dgn mini beater saya...


Ok saya rewrite resepi yang saya separuhkan.


125g gula kastor

1cawan air

Parutan kulit dari 3-4 biji limau

Perahan jus dari 3-4 biji limau

20g putih telur ( saya anggaran sebiji telur gred A ada 40g putih telur)


Campurkan gula, air dan parutan kulit. Masak hingga gula larut dan ketepikan.

Perah jus limau dan tapis untuk asingkan biji.

Asingkan telur putih dan kuningnya. Pukul putih telur sehingga kental (stiff peak) menjadi meringue

Masukkan sirap gula dan jus limau ke dlm mangkuk meringue dan terus pukul. Meringue akan terapung2,tapi jgn panik sbb itu adalah normal.

Simpan dalam freezer selama 3 jam dan kemudian kocak lagi. ~ resepi asal guna blender,saya malas.

Simpan lagi sehingga beku. Esok dah boleh makan...hihi :)


Tips ;

1. Jika masa nk pukul putih telur tu macam lama sgt, masukkan sikit perahan limau tu pun boleh membantu mempercepatkan proses pengentalan meringue.

2. Simpan dlm freezer pada 3 jam pertama menggunakan mangkuk stainless steel membantu mempercepatkan proses penyejukkan.. Hihi org yg kurang sabar macam saya siap letak ais tambahan bawah mangkuk steel tu untuk biar lagi cepat sejuk..


Senang kan? Hihi kalau ada hand mixer xyah la beli mini beater tu.. Guna hand mixer lagi senang... So selamat mencuba... :)


Published with Blogger-droid v2.0.4

Friday, June 22, 2012

Teh Pukul

Hihi abaikanlah kemalasan saya update blog ni... Blogwalking sekali sekala, blog commenting pun zero...


Tapi hari ni lawat blog Ribbonclown buat teh tarik frothy guna egg beater,hihi i did same thing this whole one week... I bought this battery operated egg beater at Daiso IOI Puchong..


Sila dapatkan di Daiso yg berdekatan sebab harga dia RM5.00 je...hihi plus kena la beli bateri ok..


Published with Blogger-droid v2.0.4

Monday, May 7, 2012

Fast, fresh and simple ~ Donna Hay

Hihi blog ini sudah bersarang anai-anai agaknya...lama tak update... Ialah siri kehidupan agak biasa2 saja... Kadang masa tak mo update tetiba idea mencurah-curah.. Tapi bila bukak blogger tetiba dah lupa... Haha banyak makan semut agaknya...hihi


Minggu ini agak menyeronokkan.. Sbb ibu bapa dan adik beradik saya datang rumah... Dtg jalan-jalan dan juga untuk attend majlis resepsi anak kazen saya.. Oh no! We are uncle and auntie...hihi...


Oh berbalik pada gambar di atas, sbb banyak here and there saya rasa macam tak sempat buat apa-apa yg special sempena kehadiran ahli keluarga saya... Tambahan plak lifetime partner saya demam2 comel... So masa otw balik rumah pas jadi supir lawyer, saya singgah beli cheesetart di bakery di Bandar Baru Bangi.. Huuu tapi perasaan homemade tu datang jugak... Hiii tak boleh jadi, saya gagahkan jugak diri buat cupcake insiprasi Donna Hay ; Double Choc Cupcake ni...


Cupcake ni agak simple.. Semua proses include thaw butter dan telur hingga pack dalam bekas sekitar 1 jam 15 min... Tapi since masa packing cupcake masih suam2,saya just sprinkle atas cupcake dengan gula icing ayak.


Donna Hay Double Chocolate Cupcake


125g unsalted butter

3/4 cup gula kastor

1 cup tepung gandum - diayak

1/4 cup serbuk koko - diayak

1.5tsp baking powder

1/2tsp baking soda

1/2 tsp garam

2 tsp vanilla

2 biji telur

1/2 cup buttermilk - saya guna susu + lemon jus

150g coklat - dicairkan


Biarkan butter, telur dan susu perah lemon dlm suhu bilik.

Panaskan oven 160c.

Ayak tepung, koko, baking powder & soda dan garam.

Cairkan coklat dan sejukkan

Pukul butter bersama gula sampai kembang.

Masukkan esen vanilla

Masukkan telur satu persatu. Pukul sampai adunan kembang dan berwarna pucat.

Masukkan bahan ayak berselang seli dengan susu lemon.

Setelah semua sebati, masukkan coklat cair secara kaup balik.

Masukkan dalam paper cup 3/4 penuh.

Bakar dengan kepanasan 160c selama 30 min api bawah sahaja.


Untuk frosting, blh juga guna buttercream atau apa2 ganache...hihi tapi disarankan frosting yang ringan sebab cupcake ini sangat lembut..


Cupcake ni menepati motto Donna Hay " fast,  fresh & simple" (TLC 707,  Selasa 7.00pm).. Rasa plak sangat sedap tak ingat!...


*Saya guna butter brand Anchor, butter brand ni cepat lembut dan cair...tak perlu thaw lama... One more news saya baca di The Star hari tu, butter Golden Churn dah halal...


Published with Blogger-droid v2.0.4

Tuesday, April 24, 2012

A bunch of cheese roses on the velvety red cake



Excited bila berjaya pipe bentuk roses atas kek...hihi dah lama saya tak baking lepas kek saya turn out to apam balik texture... This time baking and decorating turn out just like i wanted it to be eventho far from perfect...hihihi

Tapi untuk mengurangkan faktor kegagalan tu, kali ni gigih saya tulis balik resepi Joy of Baking supaya otak saya blh ingat resepi tu... Haha tapi as usual saya masih kekal derhaka resepi sikit2...

Red velvet (joy of baking)

250g tepung naik sendiri

1/2tsp garam

11/2 tbs cocoa powder

1/2 cup mentega

1/2 cup (113g) butter - saya round up jd 115g

11/2cup gula - saya kurangkan 1/2 cup, saranan saya stay with 11/2 cup!!

2 biji telur A

1 tsp vanilla

1 cup buttermilk - saya guna plain yogurt

2 tsp food coloring - saya guna deep red americolor food gel

1 tsp cuka - saya guna apple cider

1 tsp baking soda

Ayak tepung, cocoa powder dan garam

Dalam mixing bowl, pukul butter + gula + telur + vanilla.

Sementara itu campurkan yogurt dengan food color

Rendahkan kelajuan mixer, masukkan campuran tepung dan yogurt berwarna secara berselang seli.

Pukul sampai semua bhn sebati, sementara tu campurkan cuka dan soda.

Berhentikan mesin dan masukkan campuran soda cuka ke dalam adunan secara kaup balik.

Bahagiankan adunan kepada dua bahagian dan bakar selama 30 min 160c - saya bhg dua loyang, each loyang dpt 450g batter.

Resepi frosting

250g cream cheese - saya guna 500g

250 mascarpone

1 tsp vanilla

1 cup gula icing

1 1/2 cup cold heavy whip cream

Pukul cream cheese + vanila esen + icing

Pukul heavy cream sampai kental

Satukan heavy cream dengan campuran cream cheese dan gula.

Letak dalam piping bag, sejukkan seketika.

Bila keras sikit, baru frost keknya okay :)

*jgn kurangkan gula resepi ini klu nak kek anda supersedap!

*apple cider buat cake rasa a bit appley (haha ada ke kata sifat cam ni)..macam asam gambir pun ya.. Kalau alah cuka, blh gnti dengan lemon.

* saya guna loyang 7"_

* whip cream dlm kandungan frosting blh dikurangkan dan tambah sikit lagi gula icing esp klu nk buat hias2 sbb cuaca yg pns di m'sia blh buat anda menghias sambil menangis...haha

Selamat mencuba :)

Published with Blogger-droid v2.0.4

Tuesday, April 17, 2012

Roti babat...hihi



Hihi bila tengok roti ni pasca bakar terus terbayang perut berlipat.. Haha tu yang rasa nk bagi nama roti babat... Mysara kulitmanggis kata roti selulit...




Resepi roti ni simple je... Yang penting

1. Yis yg digunakan berfungsi

Untuk memastikan yis berfungsi larutkan yis dalam air suam dan 'feed' yis berkenaan dgn sedikit gula atau tepung. Klu larutan tu berbuih, mean yis "sedang bernafas". Jgn pula larutkan dalam air panas... Hihi kalau guna air panas mean korang nak 'bunuh' yis tu secara sengaja...haha...

2. Ada tepung berprotein tinggi

Boleh juga guna tepung biasa.. Tapi faedah guna tepung berprotein tinggi ialah gluten mudah terbentuk, so macam proses mengadun adunan kurang 'becak'. Roti menggunakan tepung protein tinggi juga menghasilkan gluten yang stabil, so kalau esok hari pun roti masih gebu gebas berbanding roti tepung biasa dah menjadi peroi pada hari kedua dan seterusnya.

3. Ada pelarut untuk adun tepung menjadi doh.

Kalau nak roti yang keras macam french bread,just use water..i mean plain water.. Tapi kalau nak roti yang lembut, kena ada kandungan lemak.. Lemak mungkin dari butter atau minyak (sawit, canola atau zaitun) atau full cream milk atau cream. Untuk bahan cecair ni takda fix portion, tapi kena agak2 berdasarkan observation terhadap adunan.. Makin lama practise kita boleh agak beraoa banyak pelarut yang kita perlukan..




Here goes the recipe

Roti selulit

500g tepung high protein

11g yis kering

3 1/2 tbs gula

1 tsp garam

3/4-1 cawan air

3 tbs olive oil

Satu biji telur @ 40g cream/susu full milk

Aktifkan yis dengan melarutkan ke dalam 1/4 cawan air suam. Letakkan sedikit gula untuk menjadi 'makanan' yis. Biar sampai larutan berbuih.

Masukkan tepung dalam mixing bowl dan buatkan telaga ditengah2nya.

Masukkan garam dan gula* lokasi garam hendaklah jauh dari kawasan nak letak yis.

Di bahagian telaga masukkan minyak, telur@ cream, larutan yis dan air.

Mix sehingga adunan licin dan elastik.

Jika menguli dengan tangan ;

Masukkan air secara sedikit2 supaya anda tak rasa give up dengan tepung yg melekat2 kat tangan. Semakin lama menguli, tepung yang melekat tu semakin berkurangan. Uli roti seperti gerakan membasuh basuh dengan "menolak adunan ke depan dan lipat ke dalam". Guli begitu akan mengaktifkan gluten dalam tepung.

Rehatkan adunan biar naik sekali ganda.

Bila adunan dah naik, boleh tumbuk untuk ratakan udara dalam adunan. Rehatkan sekali lagi. Bila dah naik, timbang untuk dimasukkan ke dalam loyang.

Untuk loyang loaf, ambil 180g adunan.

Penyek2 kan dan kemudian digulung seperti swiss roll.

Gulungan tu dipotong kepada 6-7 bahagian kecil

Bahagian2 kecil tadi dipenyek2 kan dan digulung roll dan dimasukkan dalam loyang. Ulang untuk semua bahagian kecil dan susun semua roll kecil secara bersebelahan di dalam loyang.

Rehatkan untuk naik sekali ganda dan bakar 170c selama 30 min.

Hihi actually i didnt mean to make layered torso bread like this but that beauty about breadmaking, it's hard to predict the final look...hihi

Practice makes perfect rite?

Hihi amaran keras! Once you ate homemade bread, u'll addicted. Don't say i didn't warned you...hihi

Oh ya nak share satu artikel tentang roti komersil. So why don't we knead our own bread kan?

Published with Blogger-droid v2.0.4

Friday, April 13, 2012

Menu diet ; Lamburgers



Diet ke? hahahahaha

Homemade burger bun and lamb patties with portobello mushroom sauce really hard to resist huh...

Tomorrow mission : continue dieting * sambil berdoa hati kental*

Wednesday, March 7, 2012

Wordless wednesday : Anniversary cake

Zucchini choc cake for our anniversary... Haha again zucchini cake...


I put some layer of banana apple strawberry yogurt in between two layer of cakes. Top with dark choc ganache and some cocoa buttercream swirl... Half strawberries functional as pretty face to cover the here and there smear...haha


Published with Blogger-droid v2.0.4
myfreecopyright.com registered & protected