Pages

Friday, March 18, 2011

Alphabeth : D?

Haha suddenly the cooking activity seem according to alphabetical order

The alphabeth is ; D for Dulche de leche

What is Dulche de leche.. just ask google.. they will list you out the answer..article from  wikipedia

Sweetened condensed milk.. susah nak cari.. krimer banyak la ( dan sebenarnya 2 tin ni suami comel beli untuk buat air teh dia.. haha dah guna dulu terus panggil suami comel..nnt i ganti balik)

 The concept can be simplify as double boil.. tapi sbb susu pun dah dalam tin, tinggal rebus rendam aje..

 Ada 2 tin..so satu diangkat masa lepas 2 jam 'dimasak' manakala satu lagi selepas 3 jam

Hasil akhir.. gelabah2 bukak nak tgk hasil dan nak makan... rupanya kat rumah ni macam tak nampak biskut.. so ada lebihan pastry tart tu bolehlah layan...

So sekarang ialah masa untuk google plak apa resepi yang boleh dibuat dengan adanya dulche de leche ni..

Nota tambahan : kalau korang ada pressure cooker masa masakan boleh jadi lebih singkat..tapi air dalam periuk perlu dipastikan cukup menenggelamkan tin tu.. kalau periuk kering kang tak pasal..

2 comments:

Psyche said... Reply to comment

OMG! this is going to be on my dessert list!!! Thank you, Eton. Marvelous! You just made my day!

ciketon fazya said... Reply to comment

hehe sedap letak sgt klu kat ice cream..

dah la nak buat pun sng je.. :)