Pages

Thursday, October 14, 2010

Lebih Sudu

Dulu bila saya cakap saya akan kawen dengan lawyer..orang akan kata " lepas ni tak boleh salah cakap dengan ciketon, nanti kena sue ".. hoh gile kentang asal marah orang nak sue.. asal salah cakap nak sam.. eh tak tak... nak sue..

Bukan orang je pikir gitu.. saya sendiri pikir gitu.. pengaruh tv kan.. kat tv mana ada cerita pasal lawyer ni tukang buat SPA (sales and purchase agreement)..bila baca cerita artis kita akan dengan cerita lawyer jadi wakil sue sana sue sini, bila baca mangga kita nampak lawyer jadi glamer sebab jadi wakil artis islam bercerai [itu peguam syari'e].. bila tengok cerita polis-polis kita nampak lawyer dakwa pesalah [itu namanya pendakwa raya] dan kemudian ada yang tegang2 urat lawan balik membela pesalah yang belum pasti pesalah [ tu namanya peguam bela]..

Ok sebenarnya keja lawyer itu banyak sekali.. jelas sekali kalau suruh saya jadi lawyer saya rasa saya taknak mampu.. Tanggungjawab sungguh berat.. walaupun kadang-kadang benda mudah tapi dengan klausa yang banyak jadi payah.. orang yang sign agreement plak kalau dah tau nak berurusan, tapi malas baca agreement suruh pulak lawyer buat sinopsis.. kalau jumpa lawyer macam Zul Nawawi & Co tu memang lah dia berhalus bahasa, tapi kalau dapat macam Patmana**an..tak pasal2 plak jadi abu mandi laut..

Jadi lawyer bukan je kena keja waktu pejabat, bila orang keja pejabat taknak ambik cuti waktu pejabat, lawyer kena jugak keja luar waktu pejabat.. Patut2 lawyer dah balik rehat2 kat rumah tapi client yang konon bz sangat waktu pejabat macam kalau dia takde kat pejabat ketua pengarah nangis tersedu sedan atau keselamatan pejabat dia akan diganggu perusuh... Kemudian bagitau nak jugak jumpa lawyer walaupun dah malam sambil buat kerek menceritakan betapa pentingnya dia diwaktu pejabat so lawyer patut berkorban untuk nusa dan bangsa juga..  maknanya time waktu pejabat (8 to 5) lawyer keja, luar waktu pejabat pekerja pejabat pun lawyer keja..

Ada pula kita berkata, "eh kite bayar dia kan".. alang-alang bayar saya rasa lawyer patut kira consultation fee 'kaunter pertanyaan' yang selalu orang mintak free...kadang-kadang urusan dgn lawyer lain, tapi lawyer lain pun malas jawab telefon, tanya dengan lawyer lain mintak pendapat.. tahukah anda, jawab telefon, jawab soalan lama2 tu time consuming.. Setakat ni soalan terbaik selain soalan2 routine sampai nak telefon lawyer  " Err tau tak nombor telefon orang pasang astro?" .. rasa nak hagul je penanya tu..kalau nak mintak nombor telefon pergi dail #100 tanya dengan telekom..

Mujur saya bukan lawyer..sbb saya susah nak sabar..
Saya memang lebih sudu dari kuah hari ini..

2 comments:

Psyche said... Reply to comment

hehe.. penuh perasaan tak puas hati nampaknya yeh. sabar yeh, Puan Lawyer...

ciketon fazya said... Reply to comment

haha bininya memang over kan.. tapi en lawyer tu masih maintain gitu..

tapi kite ada sixth sense dia bengang cuma masih berjaya cool down..

[hoh nampak sangat kite takleh selalu ikut dia jumpa client.. kang tak pasal2 haku yang stress ]

myfreecopyright.com registered & protected